Mwirwe! - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Niek Enckevort - WaarBenJij.nu Mwirwe! - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Niek Enckevort - WaarBenJij.nu

Mwirwe!

Door: Niek

Blijf op de hoogte en volg Niek

28 April 2014 | Rwanda, Kigali

Hoi iedereen,

Hier dan toch eindelijk weer eens een update vanuit Rwanda, nog bedankt voor de vorige reacties! Echt leuk om te lezen. Het onderzoek loopt nog steeds goed en heb al echt veel interviews kunnen doen. Ik woon inmiddels in Kigali, om van daaruit nog enkele weken veldwerk te kunnen doen in Bugesera district, dat in het zuiden van Rwanda ligt. Ik heb in het noorden van het land nog onderzoek gedaan in Jenda, wat een sector is die aan de voet van de Karisimbi (4.507 m) vulkaan ligt, wat ook gelijk de hoogste bergtop van Rwanda is. Na een zeer regenachtig dagje van interviews doen, liep ik met mijn student weer naar beneden naar de grote weg om een busje naar Musanze te pakken. Toen we omkeken zagen we dat de bergtop weer helemaal vrij was van bewolking en toen zagen we zelfs sneeuw op de top liggen, hier, in Rwanda, had het dus gesneeuwd!

Zoals ik al zei veel interviews kunnen doen in die tijd, totdat het 7 april werd, de nationale herdenkingsdag van de genocide in ’94. De hele week was het memorial week, wat inhoudt dat de mensen alleen in de ochtend werken en in de middag en avond dus vrijwel alles gesloten is. Veldwerk doen in die week was dus redelijk uitgesloten. En omdat wij ons ook niet echt geroepen voelden om als ‘toerist’ deel te nemen aan de herdenkings- en verzoeningssessies die de Rwandezen iedere dag hadden, besloten wij dat dit een ideale week was om een tripje naar Uganda te doen. We gingen een paar dagen naar Queen Elizabeth National Park, in het westen van Uganda, om daar enkele super mooie game-drives te doen. Onder andere olifanten, buffalo’s, hippo’s, ontelbare (soorten) springboks, krokodillen en leeuwen gezien! Dit geeft je dan toch weer helemaal het idee dat je in Afrika bent; gewoon op safari gaan. De tweede nacht sliepen we in een soort tentenkamp wat ze bush camp noemen; geen omheining en dus geen gekke dingen doen. Toen we ’s avonds naar bed gingen liep er een bewaker (inclusief geweer) met ons mee naar de tent en het bleek al snel waarom. Tussen de tenten en het toiletgebouw in stond namelijk een nijlpaard op zijn gemak wat te eten. Dit was op nog geen tien meter van ons vandaan, wat super mooi was om te zien, maar het was toch ook wel apart om te weten dat die beesten zo dichtbij kunnen komen. Evengoed heerlijk kunnen slapen!

In de afgelopen twee weken ben ik bezig geweest om nog wat dingen uit te zoeken voor mijn onderzoek en om de interviews alvast te verwerken in m’n laptop. Ondertussen ben ik ook naar Kigali verhuisd, waar ik alweer een week woon nu. In Musanze hadden we tijdens mijn laatste weekend nog een verjaardag te vieren van onze Schot Craig en op zaterdags hadden we een mooie barbecue gefikst! In Kigali is het leven toch weer heel anders: drukte en hectiek van een grote stad (toch meer dan 1 miljoen inwoners) en stuk warmer dan in Musanze, maar ook veel meer mensen om te ontmoeten! Gister ben ik nog met een groep naar Akagera National Park geweest, het safaripark van Rwanda. Hier kwamen de tientallen giraffen, zebra’s, buffalo’s en hippo’s al snel in zicht, wat samen met het schitterende landschap een erg mooi geheel was!

Mijn veldwerk gaat waarschijnlijk snel weer beginnen, zodat ik straks een goede responsegroep heb en een goed beeld heb kunnen krijgen van de impact van de mobiele telefoon op deze huishoudens. Voor nu is het dus nog proberen om zoveel mogelijk voor het onderzoek te doen, maar daarnaast ook nog te genieten van het leven hier in Rwanda met onder andere een tripje naar Nyungwe Forest.

Ik zal proberen om tegen die tijd nog een keertje wat te posten!

Murakoze!

  • 28 April 2014 - 15:12

    Iris Jans:

    Niekje!

    Erg leuk om dit verhaaltje weer te lezen, en super mooie foto's! Jaloersmakend :)
    Geniet er nog goed van he!

    Liefs, Iris

  • 28 April 2014 - 15:38

    Stieny:

    Hoi Niek,

    Wat leuk om weer van je te horen (lezen). En wat een mooie foto's van de natuur. Prachtig gewoon.
    Nog een hele mooie tijd toegewenst en veel succes met je onderzoek. Het schiet al weer op.
    Groetjes van de hele familie oet kroeënenberg.

  • 28 April 2014 - 15:49

    Mariet:

    Ha Nicolaas,

    Erg leuk om je verslag te lezen. Lees weer nieuws wat je met skypen nog niet verteld hebt.
    Je maakt ontzettend veel mee in Rwanda, maar bij het feestje gisteren had je bij moeten zijn.
    Tot weer snel ,!! HUG XXX papiet en mamariet

  • 28 April 2014 - 16:19

    Jeroen & Kris:

    Niek!

    Fijn om weer wat van je te lezen! Zo te zien op de mooie foto's heb je het nog altijd naar je zin en maak je leuke en mooie dingen mee!

    & Hoe bijzonder dat er gewoon zn nijlpaard langs je tent staat haha.. Schitterend!
    Geniet er nog van!

    Xx

  • 28 April 2014 - 17:08

    Geert En Janneke:

    Ha Niek!

    Leuk om weer een verhaal van jou te lezen, maar uiteraard hadden we gisteren al het eea gehoord!
    Tof man, die safari. Dan zijn de leeuwen en olifanten vast ineens niet meer zo 'lief' om te zien, dan wanneer je ze in de dierentuin gaat bekijken.
    Geniet er van vent!

    Groetjes Geert en Janneke

  • 28 April 2014 - 17:41

    Petra Keijsers:

    Dag Niek, mooie foto's en leuk om af en toe wat van jou te horen. Geniet nog van je reis. Gr. Petra

  • 28 April 2014 - 18:23

    Bas & Moniek:

    Leuk om je verhalen te lezen Niek! Wat heb je weer veel meegemaakt tijdens je tripjes! Geniet er nog van!

  • 28 April 2014 - 21:25

    Ger En Hanny:

    Niek,

    Wat een leuk verhaal en mooie foto's, zo kunnen we ons
    een beetje indenken wat je allemaal mee maakt
    geniet er nog maar van

    groetjes Ger en Hanny

  • 29 April 2014 - 11:04

    Joke:

    Hallo Niek,

    Wat een prachtige foto's en fijn om weer iets van je te lezen.
    Nog een hele fijne tijd daar en geniet ervan.

    Groetjes,
    Joke & Tijger

  • 29 April 2014 - 18:26

    Hans:

    Heej Niek,

    Geniet er nog maar van en succes met je onderzoek!

    Gr Hans

  • 30 April 2014 - 00:26

    Jos Raedts:

    Miggele,

    Laat mij nou elke dag op jou site kijken, in de hoop dat ik een nieuw verhaaltje tegenkom. Enja hoor... Eindelijk is het is weer zover! Hoppa, wat een verhaal! Als dat geen gave tijd meer is daar in Afrika dan is de Piël de hoofdstad van Nederland. Zo heb ik wel 129262 vragen over je belevenissen etc daaro, maar die bewaar ik voor als je weer 'back in town' bent (ja zo ben ik hé).

    Naja, nog veel plezier daar & geniet vooral. Maar dat zal wel lukken als ik je verhaal lees.

    Groet van je dictator op afstand;

    Jos Raedts

    Ps 1;hoe zit het met de landbouw daar?

  • 04 Mei 2014 - 11:29

    Mia Keijsers:

    Het heeft een tijdje geduurd voor we weer iets van jou hoorden ,maar je leeft ook in zo,n andere wereld ,metnijlpaarden naast je tent,de natuur en warm denk ik .

    Je hebt het wel naar je zin geloof ik hè nik behalve je werk geniet ook maar .

    Groetjes van uit horst oma keijsers.

  • 04 Mei 2014 - 20:44

    Ton En Diy:

    Hoi Niek,

    Leuk om weer van je te horen en de foto's te bekijken
    De foto waar je een gesprek hebt met een mevrouw uit Rwanda geeft een mooi beeld van je werk.
    Geniet van elke uitdaging in dit land

    Groetjes Ton en Diny

  • 07 Mei 2014 - 16:35

    Willibrord Manders:

    Hoi Niek,

    Wan skôn foto's jonguh, ik zie wel dat je dat liever doet dan vlaaien maken. Veel plezier in Afrika (dat lukt wel aan de foto's te zien), en succes met je onderzoeken.

    gr Willibrord

  • 11 Mei 2014 - 17:48

    Emiel Jans:

    Hey Niek,

    Leuk reisverslag dat je gemaakt hebt. Zo te lezen heb je er erg naar je zin.
    Je krijgt zeker ook nog een rwandase verjaardag :p
    Nog veel plezier de laatste weken en geniet ervan.

    Emiel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Kigali

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 Juni 2014

Back home again!

28 April 2014

Mwirwe!

23 Maart 2014

Volcanoes and other stuff

21 Februari 2014

Just a quick update
Niek

Ik zal van 16 februari tot 6 juni in Rwanda verblijven om hier een afstudeeronderzoek te doen naar de impact van de mobiele telefoon op de lokale bevolking in vooral de landelijke gebieden van Rwanda. Dit houdt in dat ik interviews en enquêtes houdt met mensen die leven in de wat afgelegen gebieden van Rwanda om te zien hoe ze hun mobiele telefoon gebruiken om hun eigen leven te onderhouden en verder te ontwikkelen. Daarnaast biedt dit land genoeg mogelijkheden om de cultuur en het waanzinnige landschap te ontdekken. Hierover zal ik op deze site dus af en toe wat proberen te posten! Hopelijk ist dan voor jullie ook leuk om te lezen :) Groeten!

Actief sinds 21 Feb. 2014
Verslag gelezen: 725
Totaal aantal bezoekers 5884

Voorgaande reizen:

21 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: