Volcanoes and other stuff - Reisverslag uit Musanze, Rwanda van Niek Enckevort - WaarBenJij.nu Volcanoes and other stuff - Reisverslag uit Musanze, Rwanda van Niek Enckevort - WaarBenJij.nu

Volcanoes and other stuff

Blijf op de hoogte en volg Niek

23 Maart 2014 | Rwanda, Musanze

Hoi iedereen,

Ik woon inmiddels met 4 anderen in een mooi huisje in Musanze, vanwaar we mooi uitzicht hebben op het Volcanoes National Park. Ik ben twee weken geleden begonnen met m'n onderzoek, wat inhoudt dat ik 's ochtends zo vroeg mogelijk met openbaar vervoer (klein busje waar ze zoveel mogelijk mensen inproppen) richting Rambura (sector in district Nyabihu) ga om daar in de dorpjes rond te gaan op zoek naar mensen die ik kan interviewen. Het is een zeer landelijke regio en omdat het vooral interessant is hoe mensen de mobiele telefoon ervaren in de meer afgelegen dorpen, start iedere dag met een goede bergwandeling van een half uur om zo vanuit de hoofdweg in die dorpjes te komen. Ik zal wel een foto toevoegen zodat je kunt zien hoe mijn werkomgeving er dan uitziet...

Tot nu toe zijn mensen erg enthousiast als ze over mijn onderzoek horen en iedereen werkt graag mee. Omdat men hier vrijwel alleen Kinyarwanda (de Rwandese taal) kent, heb ik iedere dag een Rwandese student met me mee die dan alles kan vertalen. Zijn ook erg aardig en het is gewoon gezellig om met een Rwandese leeftijdsgenoot te kunnen praten over van alles en nog wat, waarbij we veel van elkaar kunnen leren.

Het afnemen van de interviews geeft vaak een aparte inkijk in het toch wel armoedige bestaan van veel mensen in die gebieden. We zitten dan bij iemand binnen, waardoor je al snel een indruk krijgt van hoe het iemand en zijn gezin vergaat. Als ze dan aan je vertellen dat ze soms zelfs een dag niks kunnen eten, het huis bijna omvalt en je kunt zien dat de kinderen kapotte, of zelfs bijna geen kleren dragen dan vraag je je echt af waarom NL meer wil bezuinigen op development aid.

Omdat we ook af en toe proberen om de toerist uit te hangen, hebben we twee weken terug de Bisoke vulkaan (3.700m hoogte) beklommen. We liepen door de dichtbegroeide natuur en soms was het meer klimmen dan hiken. Helaas hebben we geen gorilla's gespot maar het was mooi om het kratermeer te zien en ook het uitzicht vanaf de top (en tijdens de gehele klim) was genieten.

We zijn met huisgenoten aan het kijken om wat dingetjes te gaan regelen zodat we nog wat meer van het mooie Rwanda kunnen zien, zoals het Akagera park. Tot nu toe bevalt het hier in ieder geval echt goed en het is erg fijn om gestart te zijn met het veldwerk voor het onderzoek.

Nog bedankt voor de reacties!

• 23 Maart 2014 - 22:34

Piet En Mariet:

Ha Niek,

Leuk om je verslag te lezen. En om wat foto's te zien.
    Heb je al bij de oma van een van de studenten mee mogen eten?
    Dit horen we wel als we weer skypen.
    Hopelijk regent het niet te veel zodat je het "veld " in kunt blijven gaan.
    Groetjes en tot Skype , XXX Papiet & Mamariet

• 23 Maart 2014 - 22:37

Anouk:

Hee Niek,
    Superleuk verslag weer!
    Je Nederlandse huisgenootjes missen je, maar we zijn blij dat je t zo leuk hebt!
    Liefs, Fortje 34

• 23 Maart 2014 - 22:41

Annie:

Ha die Niek,

Ik vind het zoooo leuk om verhalen te horen over Rwanda en dan vooral echt het binnenland en de hele kleine dorpjes. Je komt echt bij mensen in huis en hoort hun persoonlijke verhalen, heel gaaf. Wat een prachtige foto's. Jammer dat je geen gorilla's hebt gespot.
    Hoe zit het met de insecten, spinnen en dergelijke, die zul je toch wel heel veel tegenkomen?
    zo ja....dan wil ik heel graag foto's zien hahaha...

Groetjes Annie

• 23 Maart 2014 - 23:11

Bas:

He Niek, super goed om te horen dat je het naar je zin hebt. Zorg iig dat je genoeg tijd vrij maakt voor leuke tripjes!!

groeten, Bas

• 23 Maart 2014 - 23:53

Jeroen & Kris:

Hey Niek!

Leuk om te lezen wat je allemaal aan het doen bent! Spreek je zelf ook al een paar woordjes kinyarwanda?? Je werkomgeving ziet er iig echt schitterend uit! Nooit geweten dat het zo heuvelig was in Afrika!

Heb je trouwens veel kindjes achter je aanrennen omdat je blank bent? Of kijken ze daar niet meer van op?

Heel veel plezier & succes nog met het onderzoek. & idd, genoeg tijd vrijmaken voor leuke tripjes zodat je het land optimaal leert kennen!!

Kusjes!!!!!

• 24 Maart 2014 - 08:22

Joke:

Hallo Niek,

Fijn om weer wat van je te kunnen lezen.
    Leuk om wat foto's te zien, zo krijg je toch een beter beeld hoe het daar is.
    Nog een hele fijne tijd daar en veel succes met het onderzoek.

Groetjes vanuit Horst,
    Joke & Tijger

• 24 Maart 2014 - 15:44

Janneke:

Ha Niek!
    Leuk om weer wat te lezen. Zo te lezen heb je het goed naar je zin daar!
    Leuk dat je ook wat foto's hebt geplaatst. Het ziet er mooi uit daar.
    Veel succes met je onderzoek! Leuk dat je iemand bij je hebt. Zo leer je toch meer en kom je nog eens wat meer te weten over de omgeving.
    En geniet uiteraard vooral van de tripjes in Rwanda!
    Groetjes Janneke

• 24 Maart 2014 - 19:00

Moniek:

Heej Niek,
    Leuk om te lezen hoe jouw dagen eruit zien! Een leuke manier om het land te verkennen én je onderzoek te doen. Knip maar veel foto's en GENIET vooral!
    Groetjes Moniek

• 25 Maart 2014 - 15:37

Miakeijsers :

Hoi niek wat fijn dat ik van jou verhalen ook mee kan genieten .je Nh

H
    Hebt

• 27 Maart 2014 - 16:00

Iris:

Niek, ik word er jaloers van!! (Vulkanen zelfs, wauw!) Wat een gave dingen doe je al, een hele ervaring dus! Lekker genieten en vooral met beide pootjes op de grond blijven staan, haha! Succes met je onderzoek, ik hoop dat het gaat lukken. Ik heb eindelijk een stage gefikst in Arnhem, begin er zo snel mogelijk... Tot over een paar maandjes, groetjes, Iris

• 29 Maart 2014 - 11:40

Mia Keijsers:

Hoi niek, sorry voor het vorige berichtje. Er was iets niet helemaal goed gegaan.
    Bij deze een verbeterde versie.
    Super leuk jou berichten te lezen en ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.
    Lieve groetjes oma keijsers.

• 30 Maart 2014 - 19:12

Ton En Diny:

Hoi Niek,

Mooi om te horen dat je veel voor je onderzoek aan het werk bent.
    We genieten van je verhalen en zijn benieuwd naar nog meer mooie dingen van dit land

Groetjes Ton & Diny

Volcanoes and other stuff

21 Februari 2014

Just a quick update
Niek

Ik zal van 16 februari tot 6 juni in Rwanda verblijven om hier een afstudeeronderzoek te doen naar de impact van de mobiele telefoon op de lokale bevolking in vooral de landelijke gebieden van Rwanda. Dit houdt in dat ik interviews en enquêtes houdt met mensen die leven in de wat afgelegen gebieden van Rwanda om te zien hoe ze hun mobiele telefoon gebruiken om hun eigen leven te onderhouden en verder te ontwikkelen. Daarnaast biedt dit land genoeg mogelijkheden om de cultuur en het waanzinnige landschap te ontdekken. Hierover zal ik op deze site dus af en toe wat proberen te posten! Hopelijk ist dan voor jullie ook leuk om te lezen :) Groeten!

Actief sinds 21 Feb. 2014